Salutare,
De cand am hotarat sa trec de la apicultura ca hobby la un nivel superior, am avut o multime de nelamuriri. Prima problema a fost modelul de stup pe care sa ma axez. Dupa mai multe discutii am ajuns la cel vertical pe 12 rame. Mi-am facut vreo 25 de stupi verticali 12r (pe langa cei orizontali care-i aveam) dar acum am o alta nelamurire: daca o sa ajung sa merg in pastoral care aste cea mai buna varianta: pavilionul sau stupii paletizati? Daca aleg stupii paletizati trebuie sa trec pe stupii de 10r pentru ca cei se 12r nu pot fi grupati 4 pe un europalet. Deci, ce-mi recomandati: sa construesc in continuare stupi pe 12r iar pebtru pastoral sa folosesc pavilion sau sa construiesc stupi pe 10r deoarece este mai efficient sa mergi in pastoral cu stupi paletizati?
Sorinel cum ti se pare?
descarcare stupi paletizati stupina MASCA AUREL TARGU MURES (http://www.youtube.com/watch?v=7UjEnqlX1Ic#)
Nu iti trebuie un camion asa de mare si nici o macara asa de puternica.
Sincer: eu inclin spre stupii paletizati. Dezavantajul este ca trebuie incarcati / descarcati. Avantajul: cu un camion (cu macara) + remorca poti cara stupii care incap pe cel putin doua pavilioane + ca poti sa adaugi caturi cate vrei, n-ai probleme cu maturarea mierii...
In luarea unei decizii sunt multi, foarte multi factori care trebuie sa ii iei in calcul.
Si eu am inclinat ani in urma pe "paletizare" dar am facut pavilioane care se potrivesc apiculturii care o practic eu .
in momentul de fata debitez scandura pentru stupii ce-i voi face la anu dar am intrat in impas pt ca nu stiu in ce directie sa merg: sa continu cu 12r sau sa trec la 10r?
In filmuletul de Kiwi Bee se observa ca pe ansamblu respectiv au fost cel putin 224 familii. din cunostintele mele asta inseamna intre 3 si 4 pavilioane. Mai am o intrebare pentru cei cu pavilioane: cu m\va descurcati cu maturatul mierii in cazul unor culesuri intensive? eu am trecut pe stupii verticali pt ca am patit sa am in orizontali (18r) ramele pline de nectar dar sa nu le pot extrage pentru ca nu era miere ci apa dulce....
eu am verticali cu 12r pe pavilion. e mult mai simplu decat sa-i incarci/descarci.
in plus conteaza foarte mult modul tau de lucru, timpul, locurile de cules, etc.
eu zic ca mai bine e sa ai familii putine si puternice decat multe si slabe :hi:
Mai exista o varianta pe care poti sa o iei in calcul si sa o analizezi . Sistemul MODULAR .e aproape acelasi lucru numai ca modulele au picioare iar pavilioanele roti , fie una fie alta poti face lazi de 10 - 11 s-au 12 R , la 10 -11 R faci economie multa de material ,si e mai usor de manevrat .
SUCCES
Ceva de genu`:
si care ar fi avantajul sistemului modular fata de pavilion?
Un avantaj ar fii acela ca se foloseste un singur utilaj de transport, indiferent de cate sisteme modulare ai.
Un altul ar fi ca poti deplasa un efectiv numeros in mai multe containere, lasand cate unul si in preajma unei culturi cu suprafata mica.
Se poate distribui mai eficient "flotila" pe o arie extinsa, fara a supraaglomera o locatie.
ca "dezavantaj" ar fi extractia mierii. trebuie sa te muti cu un laborator de la un modul la altul.
dar asa cum a spus si romikele, este ok ca si "imprastiere" a stupilor pe o suprafata cat mai mare fara aglomerare
si care ar fi costurile unei platforme si a unui modul? (am vazut ca cel din imagine aste de 48 familii)
La cel din imagine, din panouri sandwich, undeva in jur de 12.000 lei, vom sti exact cand va fi finalizat.
Producatorul e din Rm. Sarat si a inceput productia in serie, are deja comanda in lucru pentru 3 buc.
si ce tip de platforma este necesara pt transportarea lor?
Cu doua axe, ca cea din imaginile de mai jos...
Inainte de a face asa ceva trebuie sa sti sigur cu ce va fi tranportat ,e bine sa ai mijlocul de transport propriu . sa sti cu ce lazi il vei popula ,sa ai un sudor bun , il scoti la un pret convenabil . Si eu am parcurs toate etapele ,astept momentul inceperi lucrarii, ATENTIE ,la latimea remorcii e bine sa fie cit mai lata la unele nu prea ai loc pe interval si e incomod de lucrat .
banuiesc ca ai nevoie de permis categoria c+e pt a conduce o masina + platforma nu (banuiesc ca depaseste 3,5t ansamblul) iar eu sunt sofer amator ))/ ))/ ....
Da asa este dar trebuie sa ai c+e nu poti sti cind ai nevoie .maiales in apicultura majoritatea stuparilor le au .
da, dar problema este ca nu am timp pentru scoala de sofer (lucrez de la 8 la 16)... de aceea ma gandeam ca o masina cu platforma (din categoria celor sub 3,5 tone) + macara m-ar ajuta sa duc in jur de 40 de stupi (paletizati) la un transport.
nu cred ca e rentabil, la 2000 E poti gasi remorci pe care poti sa lasi acelasi numar de stupi in sistem fix, de ce sa dau 3000E pe un modul cand pot sa cumpar o remorca si lucrez si in aer liber.
Modulu poate fi transportat si cu un microbuz de 3,5 tone cu lada in spate, care se poate da jos inainte de a pune modului, sau modulul pus in lada, de la care s-au luat jos numai obloanele.
da, dar cum zicea si paco, acest modul creste costul cu aproape 250ron/familie....
de ce sa cumpar bmw cand exista si dacia?
de ce sa cumpar dacia daca vreau bmw?
fratilor, fiecare cumpara ce vrea si lucreaza cum ii place. si apoi cand iti place ceva nu mai conteaza pretul
Nu stiu cum se face că numai la noi totul e nerentabil, costuri ridicate, dar la unguri, cehi, polonezi, s.a.m.d. sistemul modular se folosește în draci, cu maxim de rentabilitate! :zzz:
Citat din: romikele din Noiembrie 10, 2013, 07:41:57 PM
... la unguri, cehi, polonezi, s.a.m.d. sistemul modular se folosește în draci, cu maxim de rentabilitate! :zzz:
Cei mai tari la sistemul modular sunt sarbii!
Aici sunt prezentate foarte multe tipuri de pavilioane modulare
http://apiardeal.ro/forum-discutii/index.php?topic=2826.0 (http://apiardeal.ro/forum-discutii/index.php?topic=2826.0)
Pentru cine face pastoral pe durate scurte si cu familii pana in 100 containerul acela poate fi o solutie.
Totusi din experienta mea care fac 600km pana la tei si floare si 400 pana la salcam asemenea investitie e total inutila.
Nimeni nu poate face trei drumuri ca sa isi duca albinele la cules, e criminal si risti accidente grave sa conduci in halul asta asa distante. Anul asta am calatorit doua nopti la rand si e groaznic. Am atipit la volan si numai dumnezeu stie cum nu am ajuns in rapa.
La liber, varsati sau paletizati poti duce mai multe familii cu orice tip de remorca sau camion.Daca esti descurcaret gasesti localnici care te asteapta si te descarca contra cost. Eu am prieteni unde fac pastoral si cu ei lucrez.Face mult un borcan de miere si o sticla de rachiu, un telefon din cand in cand .
Eu am vrut astfel de pavilion modular pana nu am facut pastoral ca sa il las in camp in satele vecine peste vara si sa il recuperez eventual iarna.Din pacate e plin de oi la mine si nu mai am cules nici macar de intretinere asa ca m-am reprofilat pe pastoral.
Pentru cine vrea sa se dezvolte peste 100- 150 familii transportate mi se pare o investitie inutila.
sincer nu stiu la cate familii o sa ma opresc. Momentan am 38 dar anul asta m-am gandit ca apicultura ar putea deveni dintr-un hobby o sursa de venit. Am un prieten care are un magazin de constructii si are camion de 7,5t cu macara de aceea m-am gandit in prima faza la stupii paletizati dar am vazut ca nu sunt prea populari. Eu nu ma gandesc pastoralul care il fac profesionistii (rapita, salcam1,2,3, tei, floarea soarelui) In zona Satu Mare sunt culturi de floarea soarelui. Asta ar fi singurul cules la care as merge (max 150km) asta este motivul pentru care sunt inca nedumerit si nu stiu in ce directie s-o iau paletizare sau pavilioane/module.
La stupii varsati/paletizati trebuie sa stai permanent langa ei, in timp ce pavilionul il poti lasa fara paza 1-2 zile... teoretic, pentru ca stiu si cazuri in care au fost urmariti apicultorii si le-au fost sparte pavilioanele desi nu ramasesera nesupravegheate decat 30-40 minute.
Traim in Romania si orice bun nepazit este bunul nimanui si totodata al oricui!
Nu te obliga nimeni sa deplasezi toate modulele intr-o singura noapte.
Si cum tot ai prieteni, se pot transporta doua sau mai multe cu tot atatea mijloace de transport.
Pentru orice situatie exista o rezolvare.
Se pot muta simultan doua module, al doilea pe o remorca.
tot nu va inteleg, de ce sa faci containere cand poti sa faci remorci cu rastele pt. doua randuri de stupi si sa lasi stupii cu tot cu remorca unde vrei sa te deplasezi, deci facra sa incarci si sa descarci.
Paco se poate foarte bine si cum zici tu, dar cu urmatoarele precizari :
1. remorcile toate trebuie sa fie inmatriculate,
2. ar fi bine daca le-ai lasa in alte tari, ca la noi te trezesti ca vine unu cu o masina si ti ia stupii si remorca,
3. costul unui containar daca ti-l confectionezi tu nu poate sa coste cat o remorca.
In plus daca pe remorca vrei sa ii pui supraetajati, ca in container, te va costa tot atat de mult suprainaltarea, cat un container, fara rama de jos. Deci rama de jos, nu poate costa cat o remorca.
inca o intrebare: pavilionul trebuie omologat RAR si inmatriculat?
Sunt doua posibilitati de inmatriculare:
1. Pe raza localitati daca nu iesi de pe teritoriul localitati, cum este cazul meu unde am rapita, ceva salcam, FS, amorpha si ceva faneata.
2. La RAR daca vrei sa pleci in tara, in cazul acesta este nevoie de talon, asigurare, rovineta, ITP pentru pavilion etc.
Deci in acest caz este 1-0 pentru modul.
Ai ghicit :bravo:
Fiecare din ele au avantaje si dezavantaje, acum trebuie cantarita fiecare optiune.
Citat din: cipik din Noiembrie 11, 2013, 10:52:54 PM
Sunt doua posibilitati de inmatriculare:
1. Pe raza localitati daca nu iesi de pe teritoriul localitati, cum este cazul meu unde am rapita, ceva salcam, FS, amorpha si ceva faneata.
2. La RAR daca vrei sa pleci in tara, in cazul acesta este nevoie de talon, asigurare, rovineta, ITP pentru pavilion etc.
ai cumva idee pe pe distanta merge deplasarea daca este inmatriculat la primarie?
Ai voie sa circuli pe raza comunelor invecinate comunei in care a fost inmatriculata.
Eu stiam ca pe raza localitati unde este inmatriculata remorca, utilajul. Posibil ce zici este sa locuiesti intru-un sat si sa ai primaria in localitatea de care apartine satul, asa da se poate circula dar doar in satele care compun localitatea.
Am si eu o intrebare la voi cei care va stresati pe acest subiect : produceti deja suficienta miere pentru a acoperi asemenea costuri ?
Costul de transport in jurul localitati este relativ mic, nu cred ca per total se fac 50 de km, asta cam toata vara. Mai mult costa remorca si darile la stat.
Am doua tractoare inmatriculate pe localitate iar in certificatele de inmatriculare sunt trecute rutele pe care poti circula (sunt cele mai indepartate lucalitati din comunele invecinate comunei noastre)
De anul viitor si eu intentionez sa fac pastoral. Metoda pe care vreau s-o folosesc este cu stupi paletizati. Aveam de gand sa nu scriu nimic pana nu probez. Din punctul meu de vedere este cea mai avantajoasa si de viitor. O sa vin cu argumente.
te asteptam cu noi informatii...
Mie cred ca mi se potriveste cel mai bine (ca o manusa). Asta e parerea mea, nu renunt la ea chiar daca prietenii stupari (fara exceptii) nu sunt de acord.
In luarea unei decizii cred ca sunt importanti urmatorii factori:
- numarul de familii care urmeaza sa faca deplasarea in pastoral
-nr de apicultori care vor asigura lucrarile in stupina
Cu siguranta mai sunt si altele, le discutam pe parcurs
Citat din: cipriene din Noiembrie 09, 2013, 08:39:16 AM
eu am verticali cu 12r pe pavilion. e mult mai simplu decat sa-i incarci/descarci.
in plus conteaza foarte mult modul tau de lucru, timpul, locurile de cules, etc.
eu zic ca mai bine e sa ai familii putine si puternice decat multe si slabe :hi:
Cel mai bine e sa ai familii multe si puternice decat putine si slabe.... :D :cu plăcere:
da paletizarea are si ea avantajele ei,dar trebuie luat in calcul aici si zonele de pastoral ca suprafete de desfasurare daca permit uneori sa te desfasori cu un numar mare de paleti
Aveti perfecta dreptate, eu pun in calcul folosirea unor paleti de 4 familii in linie. Spatiul de desfasurare in aceasta situatie cred ca este mai mic, problemele se vor concentra asupra stabilitatii acestor paleti. Totusi nu cred ca este o problema rezolvarea stabilitatii.
No aici nu mai zice nimeni nimic? Asteptam pareri mai ales contra. Va anunt ca am facut pasul, am imprumutat bani si mi-am luat masina. Lumea zice ca ,,sufar cu genunchiul" pe care-l am de la gat in sus. Sa fie adevarat?
E posibil orice! :hi:
Citat din: antiopa din ardeal din Ianuarie 22, 2014, 11:53:55 PM
No aici nu mai zice nimeni nimic? Asteptam pareri mai ales contra. Va anunt ca am facut pasul, am imprumutat bani si mi-am luat masina. Lumea zice ca ,,sufar cu genunchiul" pe care-l am de la gat in sus. Sa fie adevarat?
E posibil orice! :hi:
Sa o stapanesti sanatos !!! Nu o arati ?
Multumesc de urare!
Cam asa arata acum:
Faina motorizata este si rosie sa nu se deoache iar scula de ridicat face totzi banii =D>
Mi-ar fi placut sa fie rosie, din pacate e portocalie, vinovat e telefonul folosit la poze. Are motor de 2400 cmc si o varsta ,,frumoasa" , anul acesta o sa schimbe prefixul (20 anisori). Deja am emotii cat o sa platesc timbrul de mediu.
Sa o birjariti sanatos !
E peste 3,5t ?
ati aduso personal
Citat din: antiopa din ardeal din Ianuarie 29, 2014, 11:33:07 PM
Multumesc de urare!
Cam asa arata acum:
Sa o stapinesti sanatos..!..
Asteptam detalii..??de unde ai achizitionato si ma refer daca te-ai dus dupa ea sau este adusa de cineva..?
Cit te-a ajuns..??
Citat din: bio din Februarie 01, 2014, 08:14:39 PM
Citat din: antiopa din ardeal din Ianuarie 29, 2014, 11:33:07 PM
Multumesc de urare!
Cam asa arata acum:
Sa o stapinesti sanatos..!..
Asteptam detalii..??de unde ai achizitionato si ma refer daca te-ai dus dupa ea sau este adusa de cineva..?
Cit te-a ajuns..??
cat o sa platesti timbrul de mediu?
E de 3,5 tone si se conduce cu permis categoria b ca si autoturismele. Am adus-o personal din zona Frankfurt si am parcurs cu ea aproape 1800 km in vreo 36-38 ore fara probleme. Fara probleme in sensul ca masina merge f bine, mai greu cu piesa dintre scaun si volan care nu s-a mai atins de asa ceva pana acum. Prin Ungaria era sa sar de pe sosea de vreo 3 ori. Cu motorina si numere rosii pe 15 zile am ajuns undeva la 4200 euroi. Papa, daca am socotit bine in jur de 13 l/100 km si are viteza economica in treapta a 5-a de 70 km/h. Eu n-am slabit-o sub 80, in medie i-am dat 90 dar cateodata m-am apropiat si de 100. Inca nu stiu cat o sa platesc timbrul in cel mai bun caz 900 euroi si in cel mai rau caz ceva peste 2000. Motorul are turbo si e in 6 cilindri. Pe un nivel imi incap 6 paleti a 4 familii/buc adica 24 familii albine. La 2 randuri complete ar fi 48 familii dar depasesc limita de greutate.
Este faina.
inca o data ,,Sa o stapinesti sanatos,,
Citat din: antiopa din ardeal din Februarie 03, 2014, 10:23:26 PM
La 2 randuri complete ar fi 48 familii dar depasesc limita de greutate.
Nu vreau sa te incurajez la asa ceva (sa nu? :P), dar sincer nu cred ca limita de greutate tb sa iti faci griji. Un borcan-doua cu miere in dreapta si se rezolva orice...mai ales la transport stupi, tinand cont ca in afara de cei care sunt cu cantarul care noaptea nu prea stau ei la cantarit, nu are cine si de ce sa te opreasca pt greutate. Eventual o statie si ai rezolvat si problema asta.
Succes si km fara incidente!
Frumos utilaj....sa-l folosesti sanatos. In caz de necesitate poti atasa o remorca.....Felicitari pentru alegere. :bravo:
Multumesc de incurajari!
Cu siguranta o sa-mi cumpar o statie sa am informatii de la ,,golegii de covrig"
E adevarat, la categoria B mai suporta o remorca de 750 kg si cred ca e absolut necesara.
Acum lucrez la paleti si abia astept sa fie unul gata sa fac probe. Cu siguranta o sa vin cu poze. :hi:
Citat din: antiopa din ardeal din Februarie 08, 2014, 10:12:29 PM
E adevarat, la categoria B mai suporta o remorca de 750 kg si cred ca e absolut necesara.
Eu stiu ca daca e 3500 nu mai suporta B-ul nimic...trebuie sa fie 2750+750kg..sa te incadrezi in 3500kg. Ce depaseste 3500kg ansamblul, pana in 5500 e B+E!
Poate a aparut ceva nou dar legislatia pana de curand prevedea ca se poate conduce la categoria B un autovehicul de 3500 Kg cu o remorca atasata de max. 750 Kg.
2. Categoria B :
2.1. autovehiculul a cărui masă maximă totală autorizată nu depăseşte 3500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2.2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăseşte 750 kg (remorcă uşoară).
Pe de alta parte,
3. Categoria BE: ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masa maximă autorizată a întregului ansamblu depăseşte 3500 kg.
:bravo: Cred ca ai dreptate...am cam uitat legislatia. ^:)^
f) CATEGORIA B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de
locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg
Punctul 2 e ca la romani de f.tui pomana.
g) CATEGORIA BE: ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3500 kg;
Sursa : http://www.mai.gov.ro/Documente/Transparenta%20decizionala/Proiect%20Lege%20modif%20OUG%20195.pdf (http://www.mai.gov.ro/Documente/Transparenta%20decizionala/Proiect%20Lege%20modif%20OUG%20195.pdf)
Citat din: jenica67 din Februarie 09, 2014, 04:23:45 PM
f) CATEGORIA B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de
locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg
Punctul 2 e ca la romani de f.tui pomana.
g) CATEGORIA BE: ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3500 kg;
Sursa : http://www.mai.gov.ro/Documente/Transparenta%20decizionala/Proiect%20Lege%20modif%20OUG%20195.pdf (http://www.mai.gov.ro/Documente/Transparenta%20decizionala/Proiect%20Lege%20modif%20OUG%20195.pdf)
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la punctul I lit. f) poziţia 3 din anexa nr. 1, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.