atentie la pfa

Creat de ionut.api, August 19, 2010, 02:15:08 AM

« precedentul - următorul »

ionut.api

cum ne afecteaza pe cei ce am facut pfa -uri noua OUG 58/2010

D006

#1
 La ART III apare problema !!!!

D006

  E oficial : ne-am ars !
  Si haz de necaz : mai rau s-au ars procesatorii  :rotfl:

D006

Norme Metodologice
de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003
privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale
Art.1 - (1) Prin sintagma ,,venituri de natura profesionala, altele decât cele
salariale", denumite in continuare venituri de natura profesionala, prevăzuta la art. III
alin.(1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale,
denumita in continuare ordonanţa de urgenta, se înţelege veniturile realizate de o
persoana fizica din orice alte activităţi decât activităţile definite ca dependente potrivit
art. 7 alin.(1) pct. 2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si
completările ulterioare, activităţi desfăşurate de aceasta persoana in afara unei relaţii de
angajare.
(2) Nu constituie venituri de natura profesionala in interesul alin.(1) următoarele:
a) veniturile din cedarea folosinţei bunurilor;
b) veniturile din investiţii;
c) veniturile din pensii;
d) veniturile din activităţi agricole;
e) veniturile din premii si din jocuri de noroc;
f) veniturile din transferul proprietarilor imobiliare;
g) venituri din vânzarea bunurilor în regim de consignaţie.
h) veniturile din alte surse, definite conform art.78 alin. (1) lit. a) – d) şi alin. (2) din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare.
Art.2 - Persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale nu le sunt aplicabile prevederile art. III din
Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr.58/2010.
Art.3 - (1) Persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala,
indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile
individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurări sociale de
sănătate, prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, denumite in continuare
contributii individuale.
(2) Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala precum si venituri
de natura salariala datoreaza contributii individuale, de asigurări sociale, de asigurări
pentru şomaj si de asigurări sociale de sănătate, asupra veniturilor de natura
2
profesionala in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt sau nu realizate
lunar.
Art.4 - Contribuţiile individuale se datorează si in situaţia in care veniturile de
natura profesionala sunt realizate de persoane pentru care la data intrării in vigoare a
prezentelor norme metodologice, se prevede, potrivit legii, ca asigurarea in sistemul
asigurărilor pentru şomaj este facultativă.
Art.5 - (1) Persoanele fizice care realizează venituri de natură profesională,
pentru care se datorează contribuţiile individuale prevăzute la art. III alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă, sunt considerate asigurate obligatoriu, prin efectul legii, în
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, în sistemul asigurărilor
pentru şomaj, precum şi în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi beneficiază de
prestaţiile prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, de indemnizaţie
de şomaj în condiţiile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi de asigurare socială de sănătate în condiţiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Cotele contribuţiilor individuale prevăzute la alin.(1) sunt cele prevăzute de lege
pentru contribuţia individuală de asigurări sociale, pentru contribuţia individuală de
asigurări pentru şomaj, precum şi pentru contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
Art.6 - (1) In situaţia persoanelor care realizează lunar venituri de natura
profesională, baza de calcul a contribuţiilor individuale, prevăzuta la art. III alin.(3) din
ordonanţa de urgenta, pentru asigurările sociale şi pentru asigurările pentru şomaj o
constituie:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesională realizate lunar, din toate
sursele de venit, în situaţia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5
salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, în situaţia în care cuantumul
total net al veniturilor de natură profesională realizate lunar, din toate sursele de
venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
(2) In situatia persoanelor care nu realizeaza lunar venituri de natura profesionala,
baza de calcul a contributiilor individuale o constituie,:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate
sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5
salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, in situatia in care cuantumul
total brut al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de
venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
(3) Baza lunară de calcul a contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate
prevăzută la art. III alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, o constituie cuantumul net al
veniturilor de natură profesională realizate lunar, determinat ca diferenţă între venitul
3
brut şi cheltuielile deductibile aferente realizării venitului, care este limitat la
echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie şi nu poate fi mai mic decât un salariu
de bază minim brut pe ţară dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează
contribuţia.
(4) Pentru veniturile de natură profesională contribuţia de asigurări sociale de
sănătate se plăteşte de persoana care le realizează la termenele stabilite în Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
(5) Modalitatea de declarare şi plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
pentru veniturile de natură profesională este reglementată prin Legea nr. 95/2006 şi prin
Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea
calităţii de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea
măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate.
(6) Salariul mediu brut pe economie prevazut la alin. (1) - (3) este salariul mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art.7 - Persoanele prevazute la art.5 alin.(1) au obligatia de a depune cate o
declaratie privind asigurarea in sistemul public de pensii, in sistemul asigurarilor pentru
somaj, respectiv de a încheia contracte de asigurare în sistemul de asigurări sociale de
sănătate.
Art.8 - (1) Declaratiile de asigurare prevazute la art. 7 se depun, in situatia
prevazuta la art.6 alin.(1), pana la data de 25 a lunii, pentru luna anterioara in care sau
realizat venituri de natura profesionala, la casa teritoriala de pensii si, dupa caz, la
agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti din raza
de domiciliu sau de resedinta a persoanelor asigurate.
(2) Persoanele prevazute la art.6 alin.(1) au obligatia de a actualiza declaratiile de
asigurare in termen de 5 zile lucratoare de la data modificarii cuantumului veniturilor de
natura profesionala, prin depunerea unei noi declaratii, care sa ateste cuantumul
veniturilor de natura profesionala realizate pe fiecare sursa de venit.
(3) In lunile in care nu realizeaza venituri de natura profesionala, persoanele
prevazute la art.6 alin.(1) au obligatia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii
precum si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului
Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora.
(4) In situatia prevazuta la art.6 alin.(2), declaratiile de asigurare prevazute la
art.7 se depun ori de cate ori se realizeaza venituri de natura profesionala, pana la data
de 25 a lunii, pentru luna anterioara in care s-au realizat aceste venituri.
(5) Declaratiile prevazute la alin.(1), (2) si (4) constituie titluri de creanta si devin
titluri executorii la data la care creantele bugetare sunt scadente conform legii.
4
Art.9 - (1) Termenele de declarare prevazute la art. 8 alin. (1) si (4) constituie si
termene de plata a contributiilor individuale.
(2) Pentru persoanele aflate in situatiile prevazute la art. 6 alin.(2), contributiile
individuale se datoreaza pana la data la care cuantumul veniturilor de natura
profesionala realizate in cursul anului calendaristic atinge plafonul de 5 salarii medii
brute pe economie.
(3) Pentru neachitarea contributiilor individuale la termenele de scadenta
prevazute la alin.(1), se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, in conditiile legii.
Art.10 - Plata contribuţiilor individuale se efectuează în contul bugetului
asigurărilor sociale de stat, în contul bugetului asigurărilor pentru şomaj, precum şi în
contul bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Art.11 - Perioadele pentru care s-au platit contributiile individuale constituie
stagiu de cotizare in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
precum si in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Art.12 - (1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevazute la art.5 alin.(1) in
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se stabileste prin aplicarea
asupra perioadei de cotizare a raportului dintre cota de contributie individuala de
asigurari sociale si cota de contributie de asigurari sociale aprobata pentru locurile de
munca in conditii normale.
(2) La stabilirea punctajului mediu anual se iau in considerare veniturile de natura
profesionala la care s-a achitat contributia individuala de asigurari sociale.
Art.13 - (1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevazute la art.5 alin.(1) in
sistemul asigurarilor pentru somaj se stabileste prin aplicarea asupra perioadei de
cotizare a raportului dintre cota de contributie individuala de asigurari pentru somaj si
cota de contributie datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, de catre
persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj.
(2) Pentru persoanele prevazute la alin.(1) care realizeaza venituri de natura
profesionala din mai multe activitati de natura celor prevazute la art.1, stagiul de
cotizare realizat de acestea in sistemul asigurarilor pentru somaj se stabileste prin
cumularea stagiilor realizate in baza declaratiilor de asigurare in sistemul asigurarilor
pentru somaj.
Art.14 - (1) In situatia in care nu mai realizeaza venituri de natura profesionala,
persoanele prevazute la art.5 alin. (1) au obligatia de a notifica acest fapt casei
teritoriale de pensii precum si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a
municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora, in termen de 3
zile lucratoare de la data intervenirii acesteia.
(2) Calitatea de asigurat detinuta de persoanele prevazute la art.5 alin. (1)
inceteaza cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a efectuat plata contributiilor
individuale.
5
Art.15 - Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) necomunicarea datelor si informatiilor solicitate in scris de casele de pensii
precum si de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului
Bucuresti, in vederea indeplinirii atributiilor ce le revin potrivit prezentelor
norme metodologice;
b) comunicarea de date si informatii incomplete sau eronate;
c) nedepunerea la termen de catre persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) a
declaratiilor de asigurare;
d) nerespectarea de catre persoanele prevazute la art.5 alin.(1) a obligatiei prevazute
la art.14 alin.(1).
Art.16 - Contraventiile prevazute la art.16 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit.a) si b) cu amenda de la 300 lei la 600 lei;
b) cele prevazute la lit.c) si d) cu amenda de la 2500 lei la 5000 lei.
Art.17 - Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor corespunzatoare se fac
de catre personalul imputernicit al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale si al caselor teritoriale de pensii desemnat prin decizie a presedintelui
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, de catre organele de
control masuri active ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si ale
structurilor sale teritoriale, şi de personalul din Inspecţia Muncii şi ale structurilor sale
teritoriale, dupa caz.
Art.18 - Amenzile contraventionale aplicate conform prezentelor norme
metodologice constituie venituri la bugetul asigurarilor sociale sau la bugetul
asigurarilor pentru somaj, dupa caz.
Art. 19 – Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru contribuţia
de asigurări sociale de sănătate se face în condiţiile Legii nr. 95/2006.
Art.20 - Dispozitiile prezentelor norme metodologice, referitoare la stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art.21 - Dispoziţiile prezentelor norme metodologice, referitoare la obligaţiile
faţă de bugetul asigurărilor sociale, bugetul asigurărilor pentru şomaj precum şi faţă de
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, se completează cu
prevederile Legii nr. 241/2005 privind prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu
modificările ulterioare.
Art. 22 - Modelul declaratiilor de asigurare prevazut la art.7 se aproba in termen
de 7 zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice, prin ordin al
presedintelui Casei Nationale de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale si al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
6Art.23 - În măsura în care aplicarea prevederilor art. III din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind
Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale va impune precizări suplimentare cu privire
la contribuţia individuală de asigurări sociale, respectiv contribuţia individuală de
asigurări pentru şomaj, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale.




filip

Cum se aplica lege la apicultorii fara firma?
Acei apicultori care nu au accesat fonduri europene care au fost pacaliti de statul roman sa deschida firma.
Nu lasa visele sa piara, pentru ca daca visele mor viata nu este decat o pasare cu aripi rupte care nu mai poate sa zboare. (Langston Hughes)

D006

OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale. Ordonanta de urgenta nr. 58/2010


Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 431 din 28 iunie 2010

Intrucat nivelul veniturilor bugetare a fost profund afectat de criza economica si financiara, pentru realizarea unui echilibru intre nivelul veniturilor si cel al cheltuielilor, corelat cu obiectivele macroeconomice,
datorita necesitatii implementarii unor masuri de largire a bazei de impozitare, precum si de majorare a unor impozite in domeniul impozitelor directe si in domeniul impozitelor si taxelor locale,
Avand in vedere necesitatea eliminarii, cat mai urgent posibil, a incompatibilitatii Legislatiei nationale privind recuperarea pierderilor realizate prin sediile permanente din strainatate ale persoanelor juridice romane cu dispozitiile art. 49 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, pentru evitarea declansarii procedurii de infringement,
tinand seama de faptul ca nepromovarea prezentului act normativ ar avea drept consecinte negative cresterea deficitului bugetar,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 7 alineatul (1) punctul 2 se introduc doua noi subpuncte, subpunctele 2.1 si 2.2, cu urmatorul cuprins:
"2.1. Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
d) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
e) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;
f) orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii.
2.2. In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza."

2. La articolul 7 alineatul (1), dupa punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 13^1, cu urmatorul cuprins:
"13^1. dreptul de autor si drepturile conexe — constituie obiect al acestora operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, operele derivate care au fost create plecand de la una sau mai multe opere preexistente, precum si drepturile conexe dreptului de autor si drepturile sui-generis, potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare."

3. La articolul 15 alineatul (1), litera c) se abroga.

4. La articolul 31, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Impozitul platit unui stat strain este dedus, daca se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei Impuneri incheiate intre Romania si statul strain si daca persoana juridica romana prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit statului strain."

5. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Pierderi fiscale externe Art. 32
Orice pierdere realizata printr-un sediu permanent situat intr-un stat care nu este stat membru al Uniunii Europene, al Asociatiei Europene a Liberului Schimb sau situat intr-un stat cu care Romania nu are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri este deductibila doar din veniturile obtinute de sediul permanent respectiv. In acest caz, pierderile realizate printr-un sediu permanent se deduc numai din aceste venituri, separat, pe fiecare sursa de venit. Pierderile neacoperite se reporteaza si se recupereaza in urmatorii 5 ani fiscali consecutivi."

6. La titlul II "Impozitul pe profit", capitolul VI se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL VI - Impozitul pe dividende

Declararea, retinerea si plata impozitului pe dividende Art. 36
(1) o persoana juridica romana care distribuie/plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.
(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut distribuit/platit unei persoane juridice romane.
(3) Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se distribuie/plateste dividendul. In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana: a) unei alte persoane juridice romane, daca beneficiarul dividendelor detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de 2 ani impliniti pana la data platii acestora inclusiv;
b) fondurilor de pensii facultative, respectiv fondurilor de pensii administrate privat;
c) organelor administratiei publice care exercita, prin lege, drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al statului la acele persoane juridice romane.
(5) Cota de impozit pe dividende prevazuta la alin. (2) se aplica si asupra sumelor distribuite/platite fondurilor deschise de investitii, incadrate astfel, potrivit reglementarilor privind piata de capital."

7. Dupa articolul 37 se introduce un nou articol, articolul 37^1, cu urmatorul cuprins:
"Pierderi realizate printr-un sediu permanent din strainatate - Art. 37^1
(1) Pierderile realizate printr-un sediu permanent din strainatate, inregistrate pana la data de 31 decembrie 2009 inclusiv, se recupereaza potrivit prevederilor in vigoare pana la aceasta data.
(2) Pentru anul 2010, pierderile realizate printr-un sediu permanent situat intr-un stat membru al Uniunii Europene, al Asociatiei Europene a Liberului Schimb sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri se determina luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate de la inceputul anului fiscal."

8. La articolul 49, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Venitul net anual dintr-o activitate independenta stabilit pe baza normei de venit nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii normei de venit, inmultit cu 12."

9. La articolul 50 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) o cheltuiala deductibila egala cu 20% din venitul brut;".

10. La articolul 50 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) o cheltuiala deductibila egala cu 25% din venitul brut;".

11. La articolul 52, litera f) a alineatului (1) si litera b) a alineatului (2) se abroga.

12. La articolul 52, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul."

13. La articolul 55 alineatul (3), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins: "
h) tichete-cadou acordate potrivit legii."

14. La articolul 55 alineatul (4), literele a^1), a^2), j) si k) se abroga.

15. La articolul 55 alineatul (4), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;".

16. La articolul 65 alineatul (2), literele a) si c) se abroga.

17. La articolul 66, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^2), cu urmatorul cuprins:
"(4^2) Determinarea castigului/pierderii potrivit alin. (1)—(3) revine fiecarui intermediar, societate de administrare a investitiilor, in cazul rascumpararii de Titluri de participare la fondurile deschise de investitii, sau platitor de venit, dupa caz, la fiecare tranzactie."

18. La articolul 66, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Castigul net/Pierderea neta se determina la sfarsitul fiecarui trimestru ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate cumulat de la inceputul anului, ca urmare a tranzactionarii titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise. Castigul net determinat/Pierderea neta determinata la sfarsitul fiecarui trimestru se calculeaza de catre contribuabil, pe baza declaratiei de impunere trimestriale."

19. La articolul 66, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Castigul net anual/Pierderea neta anuala din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la inceputul anului, si este egal/egala cu castigul net determinat/pierderea neta determinata la sfarsitul trimestrului IV al anului fiscal respectiv. Castigul net anual impozabil/Pierderea neta anuala din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, se determina ca diferenta intre castigul net anual/pierderea neta anuala, diminuat cu pierderile reportate din anii fiscali anteriori. Castigul net anual impozabil/Pierderea neta anuala se calculeaza de catre contribuabil, pe baza declaratiei de impunere."

20. La articolul 66, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Pentru tranzactiile cu titlurile de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, efectuate in cursul fiecarui trimestru din anul fiscal, fiecare intermediar, societate de administrare a investitiilor in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii sau alt platitor de venit, dupa caz, are urmatoarele obligatii:
a) calcularea castigului/pierderii pentru fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabil;
b) transmiterea catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, in forma scrisa, pentru tranzactiile efectuate in cursul fiecarui trimestru, pana la data de 5 a lunii urmatoare trimestrului;
c) sa depuna anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat, la organul fiscal competent o declaratie informativa privind totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate cu titlurile de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, pentru fiecare contribuabil."

21. La articolul 66, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Procedura de aplicare a prevederii alin. (6) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."

22. La articolul 67, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Veniturile sub forma de dobanzi pentru depozitele la vedere/conturi curente, precum si cele la depozitele clientilor, constituite in baza legislatiei privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, realizate incepand cu 1 iulie 2010, se impun cu o cota de 16% din suma acestora, impozitul fiind final, indiferent de data constituirii raportului juridic. Impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de astfel de venituri la momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului. Virarea impozitului se face lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare inregistrarii in cont."

23. La articolul 67, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Veniturile sub forma de dobanzi realizate incepand cu 1 iulie 2010 pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobandite, contractele civile incheiate se impun cu o cota de 16% din suma acestora, impozitul fiind final, indiferent de data constituirii raportului juridic. Pentru veniturile sub forma de dobanzi, impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de astfel de venituri la momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului, respectiv la momentul rascumpararii, in cazul unor instrumente de economisire. In situatia sumelor primite sub forma de dobanda pentru imprumuturile acordate pe baza contractelor civile, calculul impozitului datorat de catre platitorii de venit se efectueaza la momentul platii dobanzii. Virarea impozitului pentru veniturile din dobanzi se face lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare inregistrarii/rascumpararii, in cazul unor instrumente de economisire, respectiv la momentul platii dobanzii, pentru venituri de aceasta natura, pe baza contractelor civile."

24. La articolul 67, alineatul (2^1) se abroga.

25. La articolul 67 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) castigul net determinat la sfarsitul fiecarui trimestru din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, se impune cu o cota de 16%. Obligatia calcularii si virarii impozitului reprezentand plata anticipata trimestriala in contul impozitului pe castigul net anual impozabil revine contribuabilului, pe baza declaratiei de impunere trimestriala depusa pana la data 25 inclusiv a lunii urmatoare fiecarui trimestru, prin luarea in calcul a impozitului stabilit la sfarsitul trimestrului anterior.
Termenul de declarare constituie si termen de plata a impozitului reprezentand plata anticipata trimestriala, in contul impozitului pe castigul net anual impozabil, catre bugetul de stat. Impozitul de plata/de restituit se calculeaza ca diferenta intre impozitul pe castigul net determinat la sfarsitul fiecarui trimestru si plata anticipata aferenta trimestrului anterior;".

26. La articolul 67 alineatul (3), dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a^1), cu urmatorul cuprins:
"a^1) castigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, se impune cu o cota de 16%, pe baza declaratiei de impunere. Obligatia calcularii si virarii impozitului pe castigul net anual impozabil datorat revine contribuabilului, pe baza declaratiei de impunere depusa, potrivit prevederilor art. 83. Impozitul anual de plata/de restituit se determina ca diferenta intre impozitul pe castigul net anual impozabil si plata anticipata aferenta castigului net determinat la sfarsitul trimestrului IV;".

27. La articolul 67 alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) castigul din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si din orice alte operatiuni de acest gen, altele decat cele cu instrumente financiare tranzactionate pe piete autorizate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, se impune cu o cota de 16% la fiecare tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata in contul impozitului anual datorat. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine intermediarilor sau altor platitori de venit, dupa caz. Impozitul calculat si retinut, reprezentand plata anticipata, se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Pentru tranzactiile din anul fiscal contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei de impunere. Impozitul anual datorat se stabileste de catre contribuabil prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului net anual al fiecarui contribuabil, determinat potrivit prevederilor art. 66 alin. (7)."

28. La articolul 67, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Pierderea neta anuala din tranzactionarea titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, stabilita prin declaratia de impunere anuala, se recupereaza din castigurile nete anuale obtinute in urmatorii 7 ani fiscali consecutivi. Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in urmatorii 7 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului."

29. La articolul 77, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 25% aplicata asupra venitului net. Venitul net se calculeaza la nivelul castigurilor realizate intr-o zi de la acelasi organizator sau platitor."

30. La articolul 82, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) In situatia rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parti in care chiria este exprimata in lei, platile anticipate stabilite potrivit prevederilor art. 63 alin. (2) vor fi recalculate de organul fiscal competent la cererea contribuabilului, pe baza de documente justificative."


D006

31. La articolul 83, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Declaratia de impunere se completeaza si pentru contribuabilii prevazuti la art. 63 alin. (2), caz in care platile anticipate de impozit vor fi luate in calcul la stabilirea impozitului anual datorat, pentru situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale, cu exceptia art. 82 alin. (7)."

32. La articolul 83, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Declaratia de impunere se completeaza si pentru castigul net anual impozabil/pierderea neta anuala, generat/generata de:
a) tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
b) operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen."

33. La articolul 83, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Declaratia de impunere trimestriala se completeaza pentru castigul net determinat/pierderea neta determinata la sfarsitul fiecarui trimestru, generat/generata de tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise."

34. La articolul 84, alineatele (1), (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil datorat este calculat de contribuabil, pe baza declaratiei de impunere, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigului net anual impozabil din anul fiscal.
.................................................
(2) Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume, reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil, castigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
(3) Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe:
a) venitul net anual impozabil;
b) castigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen."

35. La articolul 86, alineatele (7) si (8) se abroga.

36. Articolul 88 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente
Art. 88
Persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania sunt impozitate potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu."

37. La articolul 91, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
b) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
c) venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41."

38. La articolul 94, dupa alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile art. 49 alin. (2^1), art. 50 alin. (1) lit. a) si alin. (2) lit. a) se vor aplica in mod corespunzator incepand cu 1 iulie 2010.
(5) Prevederile art. 55 alin. (3) lit. h) se aplica incepand cu drepturile aferente lunii iulie 2010. Veniturile reprezentand:
tichetele de cresa, acordate potrivit legii;
tichetele de vacanta, acordate potrivit legii;
sumele reprezentand platile compensatorii calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, conform legii, precum si sumele reprezentand platile compensatorii calculate pe baza salariului mediu net pe economie, primite de personalul civil din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, acordate potrivit legii;
sumele reprezentand platile compensatorii calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate personalului militar trecut in rezerva sau al carui contract inceteaza ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, precum si ajutoarele stabilite in raport cu solda lunara neta, acordate acestuia la trecerea in rezerva sau direct in retragere cu drept de pensie sau celor care nu indeplinesc conditiile de pensie, precum si ajutoare sau plati compensatorii primite de politisti aflati in situatii similare, al caror cuantum se determina in raport cu salariul de baza lunar net, acordate potrivit legislatiei in materie,
devin impozabile incepand cu drepturile aferente lunii iulie 2010.
(6) Procedura de aplicare a prevederii alin. (4) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."

39. La articolul 115 alineatul (2), partea introductiva si litera e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II sau III, dupa caz:
...............................................................
e) veniturile obtinute de nerezidenti dintr-o asociere constituita in Romania."

40. La articolul 115, alineatul (4) se abroga.

41. La articolul 116 alineatul (2), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) 25% pentru veniturile obtinute din jocuri de noroc, prevazute la art. 115 alin. (1) lit. p); d) 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania, asa cum sunt enumerate la art. 115."

42. La articolul 116, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Pentru veniturile sub forma de dobanzi la depozitele la vedere/conturi curente, la depozitele la termen, certificate de depozit si alte instrumente de economisire la banci si la alte institutii de credit autorizate si situate in Romania, impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de astfel de venituri la momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului, respectiv la momentul rascumpararii, in cazul certificatelor de depozit si al instrumentelor de economisire.
Virarea impozitului pentru veniturile din dobanzi se face lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare inregistrarii/rascumpararii."

43. La articolul 117, literele a), c), f), i) si k) se abroga.

44. La articolul 140, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Cota standard este de 24% si se aplica asupra bazei de impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de taxa sau care nu sunt supuse cotelor reduse."

Art. II
La calculul castigului net si al impozitului pe venit aferent in cazul transferului titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, pentru anul 2010, se aplica urmatoarele reguli:

1. Pentru perioada 1 ianuarie 2010—30 iunie 2010 se determina castigul net/pierderea neta aferent/aferenta acestei perioade in functie de perioada de detinere si se asimileaza castigului net anual/pierderii nete anuale. Impozitul se determina prin aplicarea cotelor de impunere de 1% si, respectiv, 16% la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual.

2. Pierderea neta aferenta perioadei 1 ianuarie 2010— 30 iunie 2010 asimilata pierderii nete anuale se compenseaza cu castigul net asimilat castigului net anual aferent perioadei 1 iulie 2010—31 decembrie 2010. Daca in urma compensarii rezulta pierdere, aceasta se reporteaza numai asupra castigului net anual impozabil aferent anului 2011.

3. Obligatiile fiscale sunt cele in vigoare in perioada respectiva.

4. Pentru perioada 1 iulie 2010—31 decembrie 2010 prevederile art. 66 alin. (5), (5^1) si (6) si art. 67 alin. (3) lit. a) si a^1) si alin. (5) se vor aplica corespunzator incepand cu 1 iulie 2010.

Art. III
(1) Orice venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit.
(2) Asupra veniturilor prevazute la alineatul precedent se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj.
(3) Baza de calcul la care se aplica aceste contributii este limitata la 5 salarii medii brute pe economie la nivelul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale.
(4) Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor prevazute la alineatul precedent revine platitorului de venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Art. IV
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 raman in vigoare;
b) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, raman in vigoare.

Art. V
Prin derogare de la dispozitiile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2010, cu exceptia cazului in care in prezenta ordonanta de urgenta se prevede altfel.

Art. VI
In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta se vor elabora de catre Ministerul Finantelor Publice normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.

Art. VII
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante de urgenta, dandu-se textelor o noua numerotare.





D006

Citat din: filip din August 19, 2010, 11:45:30 PM
Cum se aplica lege la apicultorii fara firma?
Acei apicultori care nu au accesat fonduri europene care au fost pacaliti de statul roman sa deschida firma.

La cei fara firma e jale mare !  ori o vand la negru , ori gandul fiscului este sa oblige procesatorii sa faca stopaj la sursa !

filip

Daca speram ca agricultura va relansa romania acum zic asa:"Agricultura era pe butuci,acum scot si butucii de sub ia."
Nu lasa visele sa piara, pentru ca daca visele mor viata nu este decat o pasare cu aripi rupte care nu mai poate sa zboare. (Langston Hughes)

D006

  Lasand apicultura la o parte , in agricultura este o evaziune fiscala generalizata !  nu prea e corect fata de cei din industrie  :nod:

  La mine in zona toti cei care au asociatii agricole cred ca au devenit milionari in euro , de fapt nu cred , sunt sigur !

   

D006

  Dupa ce am recitit codul fiscal si oug 58 , nu am gasit nimic clar ca trebuie sa fim impozitati .

http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Cod_Fiscal_norme.2010.htm#a71

D006

  Toti care aveti PFA trebuie sa depuneti declaratiii la pensii si somaj !!!!   :uimit:

janese

daca ai pfa...facut doar sa accesezi 141...shi la o adica te da in somaj...am auzit ca nu mai iei somajul??? :uimit:

D006

  Daca ai PFA te asimileaza patronilor si singur nu beneficiezi de indemnizatie de somaj.La mine in familie a patit-o maica-mea .

  Mare bomba este la masura 112 , am citit si eu aseara un contract de finantare pana la capat si in ultima fraza beneficiarul SE OBLIGA SA SE AUTORIZEZE , SANITAR-VETERINAR , LA MEDIU SI SANITAR (sanepid) . Cine acrezut ca o face doar pentru un tun a cam bagat-o pe maneca.

crinapop

Buna, as avea si eu o intrebare. Daca sunt angajat la o firma si am accesat masura 141 si pt ca sa obtin fondurile trebuie sa ma fac pfa, cum m-ar afecta noua ordonanta? din cate stiu eu veniturile din apicultura nu sunt impozabile. Poate sa imi spuna cineva ce ar presupune mai exact (in conditiile actuale) inregistrarea ca pfa? Va multumesc frumos