Uite ce a venit recent de la Comisia de la Venetia. Trebuie sa vina strainii sa ne explice ceea ce se vede de la o posta, dar guvernantii neaga cu inversunare.
"49. Noul sistem, care permite președintelui să refuze o programare o singură dată, face ca decisiv
rolul Ministrului Justiției în astfel de numiri și slăbește, mai degrabă decât să asigure,
controlul și echilibrul. Sistemul actual, prin implicarea a două organe politice, permite
echilibrarea diferitelor influențe politice. Acest lucru este important din moment ce președintele, spre deosebire de
Ministrul Justiției nu aparține neapărat majorității.
50. În plus, actualul sistem oferă un rol real CSM, permițând Președintelui să o facă
să ia o decizie în cunoștință de cauză pe baza avizului acestui organism. Dimpotrivă, dacă, așa cum este
rezultă din propunerea de modificare, președintele este obligat să numească al doilea candidat
propusă de ministrul justiției chiar și în cazul unui aviz negativ al CSM, avizul
din acest organism își pierde cea mai mare relevanță. Pentru cea de-a doua propunere, acest lucru este evident. În ceea ce privește
prima propunere, ministrul justiției are mai puține stimulente să propună un candidat care ar fi
potrivit pentru CSM, deoarece ministrul va fi oricum capabil să-și impună a doua persoană
candidat.
51. Prin urmare, această nouă regulă poate fi considerată doar un pas înapoi, reducând astfel
independența procurorilor. Acest lucru este deosebit de îngrijorător în contextul
tensiunilor actuale dintre procurori și unii politicieni, din cauza luptei împotriva corupției.
În cazul în care procurorii-sefi depind pentru numirea și concedierea lor de un ministru, există
riscul serios de a nu lupta într-un mod energic împotriva corupției în rândul oamenilor politici
aliați ai acestui ministru."